Rabu, 25 Ogos 2010

aku bertukar kerja lagik!!yeaayyy!!!



semakin dewasa nmpaknye, makin xboleh duk diam aku nehh..ade je kije aku nak buat..hahahhh

so baru2 ini..aku bertukar kerja lagik..:D:D:D

dari pembantu butik pakaian..........

profession aku skrg:.....cashier pasaraya terkemuka di shah alam..hahahahhhh

seyes sonok..act dah lame aku nk cube jadik cashier pasaraya terkemuka okehh..hehehe
tak kisah la org komplen aku tukar2 kije ke ape kan..aku just nk observe attitude org je..nak merase pngalaman hidup dgn mcm2 jnis org..:)[sah2la time mude ni je boleh buat kan??~~]

dan aku sgt2 suka bekerja..disamping dpt wang poket tu..actually aku suke sgt sbb dapat tgk attitude org yg sgt mcm2...setiap tpt kije aku kije...sume attitude lain2...background org yg berlainan..
dan sbg observer yg baik,, memerhatikan keadaan sekeliling dah cukuuuppp menggembirakan aku okehh..tak perlu gembire dgn ketawa beso2..just duk diam observe perangai org pon dah best...hahahhh..dah mcm psiko plak aku se eh...hehehe..

dan aku rase..kalau lah aku kaya..mungkin sekali aku tak memilih untuk bekerja byk tempat mcm nie..mungkin aku melepak2 di coffee bean..duk sorang2 minum kopi dan observe perangai org..mungkin???ohh..mungkin kah sbb itu aku digolongkn dkalangn org2 yg sederhana cume..:D..neway dah tentu aku lebih suke gaya hidup mcm nie skrg..^.^

sgt berbeza bila ko:-
1.duduk minum kopi dan mlihat2 org sekeliling, dan;
2.berada didalam kedudukan org2 sekeliling yg ko perati tuh sendirik[maksud aku sbg contoh:bekerja]

aku bg contoh eh bg senang phm.[ohh aku sgt sukar mencari perkataan yg sesuai untuk describekan ape yg aku nk ckp:(]

case 1.
benda ni kecik je, dan aku rase ramai org pun pernah rase.contoh lah kan..ko beratur panjang2 nak bayar barang kat supermarket..

dan ko pun akan mula membebel..
-apsal lah akak ni lembab sgt.....
-oh akak ni menggatal pulak die dgn customer lelaki yg hensem.....
-akak ni mcm tak mkn pagi jek, masuk brg dlm plastik pon lambat..
-dan...dan...

dan ko pun akan buat muke ketat..mule nak potong barisan org..

tapi ko tau tak..yg akak ko beratur tak sampai setengah jam tu..tak duduk2 dari pagi sampai mlm, mcm nak patah pinggang?[bunyi nak patah pinggang tu mmglah mcm tak sakit bunyi nye nye kan, melainkan ko sendirik rase, mcm mane SAKITNYA nak patah pinggang tu sendirik]..dan ko tau tak??kebanyakan dari diorang nie, kebanyakan nye nak sembahyang lima minit pun tak sempat?apatah lagik nk pg makan, toilet??..dan ko tau tak, punye kocoh2 nak masuk kan barang dlm plastik, tangan dorang sampai luka2 kene duri ikan, papercut??ohh..sapa sangka kerja masukkan barang dalam plastik begitu mencabar???:(

case 2.
lokasi:butik pakaian.

kdg2 bila kita shopping2..lalu lalang kat butik pakaian, kite nampak dorang releks je.siap ckp, sng betul kije dorang ni..duk saje duit dah masuk poket..tapi ko ada nampak ke, baju kurung kat dlm kedai tuh sume die yg iron??cube ko bayangkan kalau dah sampai seribu helai baju melayu nk kene iron?xletih ke??

hahahhh..so case2 itu hanyalah pendapat aku okehh..

..

jadinye...kerana kerja2 aku nie..
aku lebih menghargai org di sekeliling aku..
bg aku,x ada satu kerja pun yang mudah..dan ofkos..bila ko kerja, ko dpt gaji, ko akn pastikan yg gaji ko berbaloi tu hasil dr titik peluh ko sendirik..maksud aku, kene ada kesedaran diri jugak..kot ada pulak yg senang hati makan gaji buta kan?:P


so,dgn bekerja, aku belaja untuk lebih berhati2 dalam berkata2..aku belajar setiap benda berlaku pasti ada alasannye..jadik lebih baik ko bersangka baik dr ko nak mengondem org dengan benda bukan2 kan??dan yg paling bagus....ko akan mula menghargai kerja2 org lain dan tentu sekali akan jadik lebih BERSABAR..:D

terima kasih mereka2 yg hadir dlm hidup aku walaupun sekejap cume, yg sudi memberi tunjuk ajar, dan memberi aku PEMANDANGAN YG TERBAEK untuk aku OBSERVE!!:)

dan aku harap......aku akan terus jadi observer yg baek....supaya dpt memperbaiki diri aku sendirik....menjadik org yg lebih sempurna....dan aku dapat sampaikan benda yg baik utk anak2 aku..amin..:D


P/S:walhal aku sgt2 letih di bulan ramadhan ni.byk sgt benda yg nak dikejarkan.ohhh:(
aku minta ALLAh akan terus bagi aku kekuatan.atau perlukah aku mula amalkan kacip fatimah????haha~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan