Khamis, 26 Ogos 2010

mama yang saya sayang sgt2~


dah genap 4 tahun dah..kejapnye masee..rase mcm baru semlm jee..rase mcm aku duk kat u ni..tgu cuti sem, nak balik rumah jumpa mama, mama ada kat rumah tgu nak bebel2..rindunyee..rindu giler ohh~

tp takpelah..esok lusa kite pasti akan berjumpa jugak kan mama?lambat atau cepat je....jadi biar skrg kite bmain2 dgn mase dulu..........biar ajar kita saling merindu....dan menghargai kehadiran masing2......



mama aku sgt AWESOME!!!


aku tanak kedewasaan membuatkan aku lupa akan keAWESOMEan mama aku...tanaaaakkkk!!!

jadik aku janji dgn diri aku sendirik...aku akn tulis entry..reminder betapa awesome nye mama aku..supaya sampai bila2 pun aku takkan lupa..dan akan ada ingatan aku kat sini sampai bile2....sbb aku takut kedewasaan mengubah aku..menjadikan aku..tak seperti sekarang..mengubah aku menjadi org lain...segalanya mungkin...dan aku akan pastikan INGATAN, KENANGAN,DIRI AKU YANG SEBENAR tetap disini...aminn..

1st thing yag paling awesome kat mama aku ialah.........

beliau sgt KUAT.....

mama aku stroke since 2000..tapi die sgt awesome..walaupon stroke..mama selalu masak..selalu ajar aku masak..dan itu bukan perkara yang mudah..untuk berdiri mgunakan tongkat...tampung badan yg paralysed yg sangat beratt..disamping beliau juga suke menanam pokok...malahan yang paling best...stroke mama, tak pernah halang mama daripada bersolat...mama tak penat pon, nak pergi ulang alik amek air smyg..kalau terkentut lagilaahh...sungguh KUAT BELIAU!!
........................


mama penyabar orgnyer..

aku dulu mmg seyes kurang ajar..mama ttp syg kat aku..aku syg sgt mama..ada satu hari tu,aku demam, aku naik atas bilik...tak turun2...tangga dahla tinggi..kalau mama nak naik atas..adalah dlm sejam..masa aku demam, mama naik atas tangga nak tanye ak ok tak..aku tak sengaja pon mama...aku btul2 tak larat...aku tak de niat pon nak suruh mama naik atas...aku tau aku jahat waktu tu..aku minta maaf sgt..:(..tapi mama tak marah pon..

kalau tunggu aku nak jahit langsir ke, masak ke..lagilah mama kene sabar menunggu..sian betul..aku byk buat mama menunggu...cume kecik2 aku terlampau bodoh untuk berfikir sendiri..bila dah terlambat mcm ni..barulah akal aku dtg berfungsi..aku tau, mcm mane perasaan teruknye perasaan stroke tu..perasaan dimane, dah tak boleh buat apa2..dah tak boleh buat apa yg kita suke...kene rely dgn org lain untuk kebykn benda mudah, cam mandi ke, kencing ke...aku nk pikir pon dah tak sanggup..apatah lagi kalau aku sendiri yg kene..mugkin aku akan meratapi nasib aku sampai aku tua...:(..tapi mama buat semuanya nmpak mudah..tu yg aku suke..mama punye keyakinan diri yg kuat..punye kasih syg yg kuat2 utk anak2..itu yg penting..

..........................


dan yang paling aku suke..mama penuh dgn kate2 nasihat..mama sangat baik..bagi aku mama role model aku utk jadi wanita yg sgt baik..

aku suke attitude mama yang suke bahagiakan org lain..mama selalu beli barang2 untuk sepupu sepapat, macik2 aku...cam tuk kain baju raye, mesti wajib beli untuk adik beradik mama sorang satu..suke wat mkn2 bg kat org...wat bday party kitorang anak beranak..even utk anak sendiri pon kn..mama sanggup belikan aku hadiah sbb aku sanggup berjaga malam temankan dia sakit pinggag..lenguh stroke..walhal bende tu simple kan?aku anak, dah sah2 aku wajib bangun..tapi mama boleh surprisekan bg aku hadiah..:(

..................................


pastu mama selalu pesan..kita mesti selalu bersangka baik..jgn cepat nak salah anggap, atau buruk sangka dgn org..tak semua org yang kita sangka jahat itu jahat..tak sesiapa memilih untuk jadi jahat..dan selagi kita tak berada di tempat org tu..jgn nk simply judge org..kene ingat Allah tu Maha Besar..ALLAh boleh tunjuk sekelip mata je..tup2, kita akan jadi mcm org yg kita kata sekelip mata je..:)

selain tu beliau juge ada ingat kn..kalau kite selalu berselisih dgn org..cube fikirkan balik..kalau kite kerap berselisih dgn org..dan masalahnye same..kemungkinan besar masalah tu dtg dpd kita sendiri..dan lebih baik kita betulkan diri kita sendiri..sbb sah2 kita yg empunya bdn..kalau kite sendiri ubah, kite sendiri yang untung..untung menjadi insan lebih sempurna..walhal, kita takkan mungkin boleh meminta untuk org merubah diri2 mereka kan??

last sekali mama ckp..stiap apa yang jadi, pasti dah tertulis..sbb abah aku selalu komplen..org cerdik pandai ni, sbenarnye tak bape pandai..tapi bagi mama..kita tak boleh pertikaikan kerja org lain..sdgkan kepakaran mereka dlm bidang tu..org belajar bertahun2 untuk mdptkan kepakaran tu..dan kita yang tak ada ilmu ni?senang mengkondem kerja org dgn sewenang2nye..kita tak ada hak nk ckp yg org tu tak cukup bagus..kalau ada keburukan pasti ada sbbnye..mcm yang aku ckp mula2 tadi..tak ada siapa pun yang minta benda buruk jadik kat diorang kan..kita bukannye tuhan kan?.:)





terima kasih mama..fa minta maaf sangat2 tak dapat jadik anak yang baik..:(
rindu sgt nak pelok mama...:(
harap kita berpeluang berjumpa lagi..amin..

p/s:benda yang paling2 aku tak boleh terima..bila aku bangun tido sorang2..dan mama takde untuk hilangkan ketakutan aku...:(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan