Khamis, 12 Ogos 2010

mampukah aku??




dah genap sebulan lebih dah aku amek kos kimia nie..
dan aku masih lagi berfikir adakah keputusan aku ni terbaik???

memandangkan sejak dr form 1 lagik, semuanye dah di arrange kan untuk aku..
macam masuk sklh apa, amek aliran apa, masuk diploma apa..dan waktu tu aku takda pilihan pun..dan aku pun tak banyak bunyi..aku menerima dgn hati yang terbuka juga walaupun aku tak suka arab,quran sunnah, pure sains, mikrobio,..ATLEAST aku belajar untk menyukai benda2 ni..

jadi bila tiba masa untuk aku decide sendiri, aku rase mcm xmampu..aku takut risiko atas pilihan yang aku buat sendiri..walhalnye, bila aku takda pilihan dulu semuanya aku boleh lalui dgn baik..bukanlah cemerlang, tapi aku masih mampu untuk teruskan sampai ketahap sekarang..tapi skrg..berbeza...


aku pikir jugak, adakah lebih baik jika aku tak mempunyai sebarang pilihan drpd aku ada pilihan, dan aku sendirik merosakkan diri aku dgn pilihan yang aku pilih??

aku jugak ada pikir..mungkin yang membuat kan aku sampai ke tahap skrg, sbb dulu aku ada mak..ada keberkatan dr mak aku..aku ada mama yg doakan kejayaan aku siang dan mlm..aku ada mama yang boleh aku kongsi cita-cita aku..dan nasihatkan aku buat tu ni..dan aku berusaha nak penuhi semua tu bukan untk aku sendiri..tapi untuk diri lain jugak..mama aku..

tapi bila tibanya masa untuk aku gerak sendiri..buat pilihan sendiri..tentukan masa depan aku sendiri..dan dgn berbekalkan 'doa dan harapan aku' sendiri..tentulah aku doa kuat mane sekali pun, takkan dpt capai macam doa mama, kat aku dulu..tak kan ada keberkatan yg sama mcm tu, dlm doa aku...


DAN ini lah hasilnya, bila semuanya dtg dari aku sendiri..aku pilih kimia yang aku rs lari betul dgn matlamat aku asal..matlamat aku yang NAK BEKERJA kat hospital VETERINAR ATAU APA2 INSTITUSI YANG BERKAITAN BINATANG..mampukah kimia aku ni bawak aku kepada seperti tempat yang aku statekan????

aku TAKUT SANGAT tak mampu nak tempuhi sem ni...pasti akan ada byk hati yang terluka..

bukan aku tak berusaha..tentu sekali aku akan berusaha gigih..segigih yang aku boleh..

tapi HATI aku tak kan disitu..aku tak ada keyakinan dgn apa yang aku dah pilih...

dan itu menyedihkan aku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan