Selasa, 15 Mac 2011

be prepared.

assalamualaikum sume.~~
mode: riang gembire.

dlm masa tdekat ni kan, aku ada byk kawan baru. rasa mcm kelako pulak. ho ho ho.

tibe2 je. bertambah2 kawan baru. rase terkejot. [untuk aku yg kurang bersosial ni]

masita kata: ko ni zulfa, kwn ramai2 buat apa, yg ade pon tak terjaga. ce teman aku g jj ke, dr ko g zoo negara tu.T___T)
hmm.hmm.T___T

ohh. harapnya aku dpt manfaatkan dgn baik ukhwah2 ni. InsyaAllah. amin. amin.:D

aku syg sume. leb u ol so much.

oh pastukan. semalam g majlis dgn fauziah[kwn plg baru aku]

fauziah ada sgt byk idea.

so time beliau borak2 dgn kak shaza, aku pon pasang telinga. hohoho.

aku sgt suke kak shaza. :)

kakshaza dahla pandai masak nasi ayam. :D:D

so pesanan kakshaza yg aku smpat take note.

die kate ape pon yg kite buat, apa decision kite nak amek, kite kene bersedia dulu.

pikir baik buruk, kesan, dan kene bersiap sedia utk kemungkinan yg akan jadi.

satu nya, berilmu tu sgt penting. sbb ilmu tu yg akan membuatkan kita lebih kuat, buat kite lebih yakin dgn apa yg kite buat, dan juge untuk kite hadapi kritikan2 org dgn lebih rasional.

so dgn ilmu, kite xkan mudah down. sbb kite tau, apa yg kite buat tu betul.

contohnya kat sini:

kalau sy ade niat nak pakai purdah.
sy haruslah tahu beberapa perkara:
" knp agaknya?: sbb kawan2 ke sy nak pakai?pastu sy nak explain apa kalo org tanya knp? "

buatlah persediaan rapi, baca hukum pakai purdah, minta pendapat pakar, minta pendapat mereka yg dah pakai, dan pandangan org sekeliling.

pastu family dan rakan2 mestilah terkejot kan?.
jd, kenelah siap sedia. bgtau mereka pelan2. yakinkan mereka dgn sumber yg betul.

kene physically, mentally prepared, kene tau, pemakaian purdah tu akan menyekat batasan pergaulan sy.
sy dah tak boleh gelak kuat2 dahlah. takleh dah mekap2. takleh sekodeng kenyit2 mate kat abg hensem dah.

semua tu sy kene pikir.

insyaAllah. barulah kita takkan rasa down, dan mudah berputus asa. atau kembali ke jalan lama kita. naudzibillah.

:)

2 ulasan: