Khamis, 16 Disember 2010

oh maaf yg itu bayar cash ya.

oh ini catitan aku setelah berhibur dan berlibur di depan tv bersama buyung dan anak-anak.

jangan ingat tgk 106, perasan pulak ilmu didada anda dah penuh ya.oh takut jugak aku tak dapat mengawal hati aku sendiri.nauzubillah.

sdgkan 1% pon tak sampai rasanya ilmu didada.T_T.banyak lagik perlu balajar.adoi.T_T

okay.okay.okay. ini hasil liburan aku di depan kaca tv ya.:

pertama sekali dosa-dosa besar itu ada banyak. yg disebut waktu itu adalah beberapa.

antaranya, sihir, mensyirikkan Allah,merompak, derhaka pada ibu bapa..

TAPi:
dlm byk2 itu, menderhaka pada ibu bapa itu berbeza dgn yg lain2..katanya yg ini spesel sikit..


yang ini kalau buat ALLAH bayar cash kat bumi ni ya.:)

MENDERHAKA KPD IBU BAPA


maknanya, kalau anda menderhaka, tak dapat lah keberkatan dari ibu bapa anda, maka kucar kacirlah hidup anda..misalannya, perkahwinan anda takkan bahagia, duit tak pernah cukup..WA

tibe2 aku teringat..
oh yg ini abah aku pulak kata ya:

abah kata walaupon maktok dah tua(oh xingat umur berapa, aku tahu 80 keatas), maktok pon dah lupa2 semua org..tapi ianya tanggungjawab abah untuk jaga maktok sementara maktok masih ada..

makanya, walaupon abah juga dah tua(juga kategori warga emas) punya sakit jantung, dan penyakit tiga serangkai, tapi abah masih willing nak naik bus dari kolumpo ini, ke seberang prai sana..

kata abah dulu time mude2 tak ada kesempatan nak buat semua tu..time2 pencen ni, gunelah peluang yg ada..meskipun agak terlambat..tapi tak apalah..atleast abah ada effort..
kata abah hati ibu tu sgt penting utk dijaga..ianya acuan utama kebahagiaan kita..yalah..syurga itu bawah tapak kaki siapa lg kan?

abah pon bg beberapa contoh:

abah kata abah tak tipu.betul2 ni.realiti nya mmg mcm tu.
sementara masih ada, jagalah.tak ada nanti esok2 menyesal.[mungkin ayat ini sungguh tipikal bunyinya.tp betul.sguh tak tipu tau.]

abah kata si polan ni, belajar tgi.sampai atap menara gading nun..
rumah pon besar..semua2 pon ada.
tapi.hidupnya..
sgt sunyi..rumah pon nampak sunyi..sorang2 aje..mcm ada yg tak lengkap.org akan dtg dan pergi dalam hidup beliau mcm tu shj..tak singgah lama.
knp ya?(aku tanya)

abah kata,sbb dulu beliau berjanji itu dan ini dgn parentsnya, tapi sampai dah berjaya pon tak tertunai2.
pastu:
tgk polan ini pula, barang yg beliau beli tak pernah nya elok, mesti rosak dr muda sampai ketua.bkn brg murah2.


abah bagi contoh lagi dan lagi.byk dan pelbagailah.[boleh jadi novel pulak nantiT_T]

 hm.

tapi mama kan dah takde abah?jadi mcm mana pulak?

abah kata:
tula.dulu hangpa tanak berbakti ngan mama.tgk skrg macam  mana...blablabla......[bebel2lan]

tapi takpalah..hangpa tak payah nak risau nk kalut pon..

abah tahu mama syg anak2 mama....sbb tu sekarang hangpa semua berjaya2..siang mlm doa utk hangpa..semua masuk U..T_T[walhal aku tak lepas pon lagi habis kat U ni.pandai2 aje abah]..hidup senang..taklah kaya raya..tapi masih buleh hidup kat bandar ni...:)

dan sekarang ni kalau nak berbakti utk mama ponhangpa tlg bayarkan hutang2 puasa2 mama..semayang2 mama mane yg tertinggal..bykkan bacaan quran sedekah utk mama..sedekah kat anak2 yatim utk mama..:)

insyaAllah..yg mane terdaya tgh buat lah ni abah...hehe..syg abah..maaf ya, selalu gaduh dgn abah..

dan sekian itu aje pesanan ayah aku..sikit lagi boleh bukak rancangan soal TAHIR..hahaha:)
MORALNYA:
berhati2 ya dgn dosa yg ini:)

p/s:oh.aku baru gaduh dgn abah.cis.abah tgalkan aku sorang2 kat kedai makan setelah beliau berborak2 dgn toke kedai tu.penat aku cari abah..kat parking kete pon tade.marah betol aku!!ade ke patot????ade ke patot die tgalkan anak dara dia ni????nasib baik jumpa balikT_T.siap marah aku pulak, kate aku tade ciri2 pekerja yg hemah dan berdedikasi sbb aku tak alert.T_T

4 ulasan:

  1. Ha ha.
    Dah boleh komen.
    Ha ha.
    Baru kena tinggal bapak der.
    Belum kena tinggal suami.

    BalasPadam
  2. :D:D.tukar layout, otomatik boleh komen.

    cis.kalo suami tgalkan kat umah tak ape.tak kesahpon.boleh hidup lg kat umah sendiri.T_T.

    cume mintak2 suami jgn tgalkan kat kedai yg taktahu nak balik jalan umah pon+dgn sehelai sepinggang+handphone takade+di jam sepuluh mlm MCM YG ABAH BUAT.T_T.insaf.

    BalasPadam
  3. Tu nak test boleh survive ke tak.
    Heh.

    BalasPadam
  4. ya.ya.pasti akn lebih bersedia di lain hari.T_T
    tapi jika masih boleh menulis disini,kire lulus jelah ye.:D

    BalasPadam