Ahad, 5 Disember 2010

pasangan hidup itu seperti masakan.

semenjak aku amek kursus preparation rumah tangga bahagia ni.

aku rasa pemikiran aku dah mcm org tua.aku dikelilingi perbualan dan masalah2 org tua.

maka keluarlah entry ini.hahaha

okay kenyataan aku disini:

aku gemar memasak.tapi aku tahu masakan aku itu tak sedap.

tapi sbb aku dah letak effort2 aku disitu iaitu :

1.men gugel dgn bersungguh2.

2 dan 3.mengeluarkan modal dan mencari bahan2 di pasar raya.

4.MEMASAK=menumis, menggoreng etc

[oh.oh.oh.untung kalau aku masak itu hari sedap, maka sedaplah jadinya.]

tapi itulah,hasilnya tak semestinya sama dgn gambar yg aku gugel ianya tidak sesedap gambar itu.T_T

mungkin aku tak pro lagi, jadi aku juga tak boleh nk predict masakan aku sedap atau tidak selagi ianya tak siap dmasak.

tp org kata masak guna hati.

tp tetap walau seikhlas mana pun aku masak, knp rasa tak sama mcm kat hotel lima bintang pun ya.

oh.TETAPI lg.

oleh sbb itu masakan aku.aku tetap akan makan dgn berselera.sbb effort aku dah disitu.walhal sebenar2nya, membazir pulak nak buang.haha.

tapi motifnya disini,
ini contoh ya.

walau aku dah tetapkan resepinya,gambaran rasanya mcm mana,
maksud aku menu itu= gambaran pasangan hidup yg mcm mana aku mahukan.
dan berusaha menyiapkan menu itu = memasak =[berdoa siang mlm etc]

contoh resepi aku disini.

menu gambaran lelaki idaman aku: aku mahu garang mcm bapak aku.rupa kacak mcm abang aku.
cara aku masak =menjeling2 mereka yg seperti di kriteria diatas, berdoa siang mlm, dgn sertakan nama si polan dlm doa aku.:D:D

tapi mungkin yg aku dapat kurang dr rasa yg aku idamkan.

lalu aku dapat:

hati batu mungkin?juling mungkin?

mungkin cara aku itu salah?oh mungkin tidak boleh menjeling rupanyaT_T.

tapi atas sbb aku dah letak usaha dan masa aku kearah itu,

aku PERLU terima dgn tgn terbuka lah kan?aku kene makan juga masakan tak sedap itu.:D, jika tawar tmbah la garam, pedas tambahla kicap.sedap lah jadinya kan???sbb ianya hasil yg dtg dari aku sendiri.:)
lalu:
disini aku haruslah mencairkan hati batunya?apa susah ?berdoalah lagi.lagi dan lagi.:)
juling?mungkin aku akan boleh lebih fokuskan kepada senyuman manisnya?

sama lah dgn pasangan anda.walaupun anda dah berkahwin dan org itu tak sama apa anda impikan, haruslah anda terima, itukan pasangan anda yg anda pilih dulu?dan Allah tahu yang terbaik untuk anda.pasangan anda masih lg boleh dibentuk mcm yg anda mahukan.usaha kenalah dgn gayanya.:D:D

konklusinya disini, jika anda pandai masak,sgt untunglah anda.serius.T_T.hahaha.

jadi macik2 terima lah suami anda dgn hati terbuka ya~~:D
oh sesungguhnya aku banyak merapu di entry ini.perumpamaan yg sgt tak sesuai!oh.nanti aku edit lg buku conteng ini+.+

Tiada ulasan:

Catat Ulasan