Rabu, 1 Disember 2010

siapa mahu kawan dgn org jahat.T_T

org tua-tua selalu ckp, pilih kawan yg baik2...kawan tu cermin diri kita...alaa..bukan org tua je ckp, cikgu cikgi, abang, kakak, even kawan aku sendiri pun selalu ckp benda yg sama..

tapi kan..

kalau kita semua pilih kawan yg baik..siapa mahu kawan dgn org jahat?

nanti org jahat tu, akan selama-lamanya lah jahat..sbb semua org yg baik tanak kawan dgn die, takda sape nk tlg bgtau die yg die jahat..mcm mana die nak tau??


dan aku selalu pikirkan perkara ni..knp kena memilih..knp ya?
kalau jaga diri kita dgn baik, masih harus memilihkah?

ya, ya aku mmg slow orgnya..aku jenisnya lambat loading..mkn masa yg lama utk aku figure out ape reasonnya..

dah tua2 begini baru aku dpt pikirkan apa reasonnya..

reason kpd knp sesetengah org memilih siapa yg berhak didampingi dan siapa tidak..wajarkah??

dulu aku pikir org begini sgt kejam..bg aku tade sape pun minta utk jadi jahat..sguh tak ada..
seorg pon takde yg jahat sbenarnya..org hny akan jadi jahat bila psikologinya terganggu..maksud aku, dr segi historynye, mst ada sesuatu yg tak kena..kurang kasih syg mungkin??T_T

dan aku pun pernah cube meletakkan diri aku dlm position mereka utk belaja mcm mana mereka berpikir..

dan menariknya..aku rasa kite mmg boleh mjadi kedua2nya..cume, bila kite biarkan persekitaran yg mbuat pilihan,then kita akan cenderung kepada persekitaran tu tentukan diri kita sendiri sama ada baik atau pun buruk.. 

maka nya disini, oleh sbb, utk dipermudahkan cerita..byk org memilih utk berkwn dgn org yg baik..

mmg sgt baik berkwn dgn org baik..sglnya akan berkesudahan baik..haha

dah tentulah semua org pon impikan kesudahan hidup yg baik..

jadi bila mana anda berkwn dgn org yg baik dan bertakwa:
ini dua faktor yg plg penting aku rasa..

1. insyaAllah anda juga akan berkelakuan baik..sbb ianya dah jadi sebhgn dari gaya hidup anda..jadi, bila tgk org  perangai tak baik, anda akan pelik dan takkan ikut..

 2. org yg baik akan lebih rasional, lembut hati dan bersifat pemaaf.
secara long term nya, akhirat kelak sudah kurang satu dosa kan antara manusia?compared to kalau kawan dgn org yg pemarah?sensitif?tegur tu tak boleh ini tak boleh?esok lusa dia mati tak tentu lagi dia dah maafkan anda.sudah tambah dosa..haha..

ohh.kan kelihatan mudah hidup tu dgn kwn2 begini?:D:D

tapi maaf ya.aku fikir agak 'sellfish' lah begitu?kesudahan yg baik untuk diri sendiri, tapi tak membuka peluang yg lain untuk bkesudahan baik seperti anda?haihh.

ya.ya.ya.mmg tgi risikonya bile kte berdamping mrk2 yg jahat tu..tapi..aku fikir lebih bermaknanya hidup kalau hidup tu cukup rasanya,ada asam, garam dan pahit semuanya, kan lebih baik?..

aku rasa tak jadi masalah pon nk kawan dgn org jahat..janji anda tahu tahap diri anda dgn cukup baik kan?anda pasti tahu limit anda dimana..jadi bataskan pergaulan anda mengikut kemampuan anda..

dan aku teringat pesan sorg sahabat ni, bila mana kita menjaga diri kita dgn baik means,jaga hubungan kita dgn Allah baik.., otomakli dgn izin Allah org takkan berniat jahat dgn kita.. dan apa pun yg jadi itu kehendak Allah..dan igt jelah, (ATM)Allah tu tempat meminta..[haha.maaf ya aku kipas susah mati ketemayat ngan n.siku]..

kalau anda rasa org tu jahat sgt, doalah agar dia berubah..sbb bg aku kuasa doa tu sgt besar..[oh aku msh tertny2 benarkah doa plg mustajab ialah doa dua org perempuan yg plg kite syg?esp ibu dan isteri]..selebihnya Allah kan ada?asalkan niat anda snts baik:D

MORALNYA:

maka pls jgnlah memilih bulu bila berkwn ya..insya Allah aku akan cuba jadi bulu yg baik..

dan bila aku hulurkan salam, jgnlh kamu tanak bersalam dgn aku lg kerana aku ini berseluar jeans dan bertudung tiga segi..T_T    

jadi marilah beramai2 beramal dgn lebih baik.:D:D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan