Isnin, 29 November 2010

lelaki itu lemahnya dimata?

bersyukurlah jika anda seorg wanita yg cantik. :)

**ini hanya pendapat aku setelah berdiskusi dgn beberapa org. juga stelah membaca beberapa artikel yg berkaitan.
jadi ini rumusan terbaik yg dapat aku buat.hahaha.

jgn marah ya.mungkin aku agak bias. takde niat nk menyinggung siapa2.

jadi satu hari:

buyung cerita pasal 1 ceramah dekat tv ni.panjang lebarnya lah sinopsis nya....tapi ada satu statementnya dr ceramah tu yg aku rasa sgt menarik :: :D

''lelaki itu lemahnya dimata, dan wanita itu lemahnya ditelinga.''

lelaki itu kelemahan terbesarnya melihat perkara yang cantik. dan wanita itu lemahnya bila dipuji.:)

awesome kan?

jadi,baru-baru ni sambil2 tgk drama tv3 tajuk ape tah fahrin ngan amani belakon(pasal kawen time blaja, even  dah berkawen perangai mcm org bujang) aku diskusi dgn buyung lg.

then otomakli aku teringat ceramah yg buyung citer tu.dan juge beberapa artikel berkaitan yg aku bace, yg aku kire reliable utk kukuhkan pdapat aku.haha:D

based on drama tv3 tu, buyung tanya aku.knp lelaki itu boleh sabar sgt dgn amani tu?

dan aku jawab:

sbb dia cantik.:)

dalil aku:

lelaki itu lemahnya kan dimata?buruk mcm mana pun perangai, kalau cantik, sejuk mata tgk...terasa sayang sikit nak marah...tetapi perlu ingat jugalah ya,kesabaran pon ada tahapnya...jadi walau cantik mana pun anda, tapi perangai tak reti nak ubah, dah tentulah mata yg lemah pon menyampah.:)

jadi untunglah anda yg cantik kan?..pasangan hidup anda akan LEBIH SEDIKIT sabar nya dr orang biasa..:)

lalu buyung tanya pulak:

habis yg biasa2?

aku:

okey.semua pon tau kan?
''bila org ada lebih nya disana pasti ada kurangnya disini''.

maksud aku dsini dlm satu relationship yg baik, ss'eorg bila luarannya biasa2, lebihnya akan pada dalamannya. ianya penting utk cover kekurangn dgn sesuatu yg cantik juga.:)

kalau tak org akan ckp pula:

dahla tak cantik perangai hudoh pulak.T_T  

hm.

jadi org yg kurangnya diluar, perlu byk kan cantik yg dalam.:)

dan aku rasa itu sgt adil kan?*ini peringatan utk aku*.

kurangnya aku diluar akan sentiasa mengingatkan aku utk mjaga dalaman aku dgn lebih baik.

aku akan lebih bykkn sifat yang baik utk cover ketidakcantikan aku.:)

kerana aku yakin Allah itu, tahu yg mana terbaik utk aku.:)

jd aku akur cantik itu bukan utk aku..kerana aku tak layak untuk itu...mungkin nanti, aku akan berperangai lebih buruk dr ini?siapa tahu?

phmkan msj aku?:D

jadi sbg contoh aku tgk kakak ni yg dah berkawen bertahun2..punya anak2..dan masih bahagia spt baru kawen..kakak ni biasa2 saja..tapi sgt baik..dan lembut..paham kan? aku kira suaminya tak perlu nak bersabar pon..oh mahu juga jd spt itu:D

dan itu dah cukup menjawab soalan kan?

buyung:

oh.susahla..kita kene usaha lebihla mcm ni..T_T

p/s: bg aku buyung sgt cantik.serius.aku akan sentiasa jeleskan buyung.tapi tulah kan.fitrah manusia mmg takpernah rasa cukup:)


.....................................................................................................


artikel dr ruangan nasihat dr akhbar tempatan hasil olahan aku (lebih kurang je ya)
(aku lebih berminat jawapan dr kaunselor shj)::

pengirim:

saya bercinta dgn janda ni.janda ni bercerai dgn suaminya.katanya salah suaminya.saya terima dgn tgn terbuka.tapi ada desas desus dia main kayu tiga di ofisnya.dia nafikan. saya terima dia lg.tetapi ternyata meleset apabila, terbukti dia bukan shj mnduakan sy malahan telah ramai lelaki telah dia tiduri.lalu, dia meminta maaf kpd sy dan berjanji tidak akan mengulanginya.saya terima dia lg.sy cuba bawa dia ke jln benar.kemudian dia bertukar ofis baru.malangnya, dtg kabar angin baru.ternyata dia curang lg.lalu kami berpisah tapi saya sygkan dia lg.

Dang Anum (kalau tak silap.haha):

saya kira perempuan ini pasti sgt cantik sehingga anda mampu bersabar walau apa pun dia lakukan terhadap anda.malahan telah memikat ramai lelaki pula.tapi sekarang anda perlu fikir serasional2nya.perempuan beginikah yg anda mahukan untuk mejadi ibu kepada anak2 anda kelak?macam mana kah anak yg baik boleh dibentuk dr ibu begini?fikir-fikirkanlah.

:D:D

1 ulasan: