Khamis, 6 Januari 2011

cukup-cukup

aku lebih suke dgn word 'sederhana'.

pada aku yg jahil ni, dr apa segi sekali pon, tak ada yg baik dgn berlebih-lebihan.

kalau ada yg baik ttg berlebihan tu bgtahu aku ya.

setakat ini,dari segi apa pun. xpernah lagi aku nampak baiknya.haha
.
dan scr logiknya, aku rasa sgt penting untuk menzahirkan sikap bersederhana dlm kehidupan.
dlm kehidupan itu maksud aku apa2 yg membabitkan pertalian antara kamu dgn org lain.
jadi dibelakang tabir tu, itu antara anda dan Allah swt. jadi yg itu terpulang, sudah masuk bab lain pula.

yg pentingnya disini,
ZAHIR tu, sesuatu yg aku nampak..
jadi kalau kamu berlebih-lebihan, ianya agak menyakitkan batiniah aku..haha

kitakan kongsi bumi ya sama..
punya nikmat yg sama..
jadi marilah belajar berkongsi nikmat yg sama supaya semua pun rasa..:)
ahh mcm komplikated pula ayat aku kan. T_T

................................................
................................................

contoh nya disini:

**jika kalau kamu gembira.
gembiralah seadanya. secukupnya untuk kamu, secukupnya untuk org lain juga.
sbb andai kamu melebih-lebih.
pasti akan ada hati yg terluka.
sbb xsemua org mampu nak kecapi kebahagiaan seperti kamu kan?

maksud lain nya: mcm kamu punya satu barang yg mahal.
kamu sgt gembira punya barang tu. bila kamu zahirkan secara berlebihan pada aku. walaupun zahirnya aku tumpang gembira, tapi aku juga akan bersedih sbb tak mampu nak punya barang yg sama.haha.[ini contoh saja ya.]

tapi.
itu pun bukanlah alasan untuk kamu tak bergembira.
alasan untuk kamu menangisi hidup sepanjang masa.
hidup terlampau indah untuk di tangisi.
mcm tak reti bersyukur pulak nanti.
senang cerita, guideline dah ada.semua cukup, follow jelah.
kalau kwn2 kamu gembira, kamu gembiralah juga, walaupun tersenyum cuma.
jgn spoilkan pula suasana tu ya.haha:D

**kalau anda bercinta pulak.
memberilah secara sekadarnya.
sbb yg pasti ada yg lebih layak untuk menerima scr berlebihan.
tak perlulah bercinta bersayang bagaikan hari esok sudah tiada.:)

oh.bertunang lah scr sderhana juga ya.haha
itu hanya satu ikatan.
satu tanda, anda sudah di cop org.
tapikan kita hanya sekadar merancang?
perlu ingat, hati tu sifatnya berbolak balik.
perlu belajar tetapkannya selalu. InsyaAllah.

**kalau bab makan pulak:

makanlah sekadarnya.

mula sebelum lapar, dan berhenti sebelum kenyang.
[oh.aku ada tips nak habiskan makanan yg byk.sbb seboleh2nya aku tak suka ade lebihan.:D
mkn sikit-sikit pelan-pelan.mmg amek masa tp gerenti habis punya.jgn minum air pulak. :)]
makan terlebih akan obes. dah obes mls pulak kan??

**dan dlm pergaulan
bergaullah sekadarnya.
jgn terlampau byk pulak memberi.
memberilah secara sederhana.
sekadar cukup untuk org rasa.:)

**pelajaran pula.
seharusnya mmglah perlu excellent.
tapi yg anda zahirkan secukupnya sajalah.
sbb kita mnusia, takkan pernah sepandai mana pon. :)
dan org pon akan sentiasa memandang org yg merendah diri itu lebih baik.
sbb mrk yg tahu diri mereka itu tak cukup, akan snts belajar untuk mencukupkannya.
oh. lgpun ada benda yg lebih drp pelajaran pon perlu kita tuntut sebenarnya.

oh. kpd xtremist juga.
kerana beberopa golongan extremist, maka ramai yg dah jatuhkan hukum pada pendakwah2 agama yg lain.
jadi, pembawaan konsep sederhana sgt penting.
baru semua golongan pon berani nk dekat. :)

kesimpulannya disini.

semua ialah batasan nya SEDERHANA.

jangan terlebih jgn terkurang.pastikan sentiasa seimbang.
aku rasa, pasti hidup kamu akan lebih sempurna:D:D
oh.oh.oh
ini sekadar pendapat dr aku yg jahil ini ya. asalnya peringatan untuk aku supaya tidak berlebih-lebihan. aminn.

2 ulasan: